onsdag 9 oktober 2013

Chili sin carne

Som jag befarade redan igår så är Ida för sjuk för att gå till skolan idag. Man hör när hon pratar att hon är rejält svullen i halsen. Stackarn! Eftersom jag också är lite småhängig med halsont blev det jag som vabbade idag. Nu får vi hålla tummarna att det inte blir nå långvarigt. På lördag måste jag vara frisk för då är det invigning av Barnallergiåret och det vill jag inte missa.

På Olivia och Isaks chili-kalas bjöd jag även på en vegetarisk chili utan kött, dvs en chili sin carne.

Chili sin carne
1 lök, hackad
3-4 morötter
1 zucchini
300 g broccoli
200 g blomkål
1 paprika
1 msk finhackad ingefära
1 tsk sambal oelek eller chilipeppar
1 tsk mald spiskummin
1 tsk chilipeppar (vanlig eller chipotle)
1 tsk mald koriander
1 tsk paprikapulver
1 kanelstång
500 g krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning

Finhacka alla grönsaker.
Hetta upp olja i en stor stekpanna eller gryta och fräs löken tills den är genomskinlig. 
Tillsätt morötterna och fräs ett tag. Tillsätt sedan de övriga.
Rör en stund och tillsätt sen ingefära, sambal, spiskummin, chilipeppar, koriander, paprikapulver och kanel. 
Tillsätt tomaterna och buljongtärning. 
Låt grytan puttra tills grönsakerna är mjuka, det behövs ofta inte så lång tid. 
Smaka av med mer salt eller andra kryddor om det behövs. 
Servera med ris, bröd i någon form (pitabröd, chapati, naan etc) och sallad.



Krydda efter egen smak, beroende på hur stark du vill ha grytan. Jag kryddade på lite då och då för att få en ganska stark chili, så ta inte så exakt på mina mått i receptet. Utan smaka dig fram, som du egentligen alltid ska göra. Den här kommer jag göra fler gånger för den blev otroligt god, Olivia älskade den, och bra bas till annan mat om man inte vill äta vegetariskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar