onsdag 23 oktober 2013

Pasta- och kycklinggratäng à la kylrens

Eftersom jag har känt mig förkyld (igen? fortfarande?) så trodde jag att det skulle bli en lååång och seeg vecka. Men så blev det inte! Tänk, det är redan onsdagkväll. Vart försvann de tre arbetsdagarna? Idag försvann då hela dan i föreläsningar och möten som bara avlöste varann, jag hann sitta på mitt rum några minuter bara och sen avslutades dagen med ett brandlarm. Men i morgon tror jag att jag kommer sitta på mitt rum vid datorn hela dan. Den ena dan är inte den andra lik.

I dag såg jag till att rensa lite i vårt kylskåp. Det som var mest akut att användas upp var en bit grillad kyckling, makaroner, crème fraiche, grädde, några baconbitar och lite krossade tomater. Vad hade ni hittat på med det? Jag gjorde en pastagratäng.


Pasta- och kycklinggratäng à la kylrens
kokt pasta
grillad kyckling
knaperstekt bacon
riven ost
gratängsås
1,5 dl crème fraiche
2 dl mellangrädde
1 dl krossade tomater
1 msk kycklingfond
1 msk curry
0,5 msk grillkrydda
salt och peppar

Blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull. Koka upp och låt koka ett tag.
Blanda pasta, kyckling och bacon i en smord ugnsform.
Häll såsen i formen.
Strö över osten.
Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter, tills allt är varmt och osten har fått färg.
Servera till en sallad.

Snabbt och enkelt är middagen fixad och kylskåpet rensat. Är ni bra på att ta hand om rester? Använder ni dem i så fall till nya maträtter eller värmer ni på samma maträtt igen. De få gånger vi får kvar rester efter midda'n och matlådor så försöker jag hitta på nå nytt med dem. Ibland blir det mer lyckat än andra gånger. I dag blev det lyckat...enligt dem som har smaklökar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar