måndag 28 oktober 2013

Röding i ugn med kryddgrönt

Första höstlovsdagen är snart slut och det blev lite ändrade planer. Jag hade tänkt ha en shoppingdag på Storheden, men när jag kom ut till bilen så var det punktering. Det var inte mycket annat att göra en att hålla sig hemma hela dan och det var ju inte så dumt för då började jag städa och röja i en massa skåp i källaren istället. Välbehövligt!

Till middag åt vi fjällröding och vips kom Olivia och Isak på att de hade viktigare saker att göra. Tur att åtminstone Ida älskar fisk.

Röding i ugn med kryddgrönt
1-1,5 kg röding, hel och rensad
1,5-2 tsk salt
1 dl hackat kryddgrönt (dill och persilja t.ex.)
1 dl finstrimlad purjolök
smör
ev. 2-3 dl grädde

Salta och fyll fisken/fiskarna med purjolök och hälften av det kryddgröna.
Lägg fisken i en smord ugnsform. Täck med folie.
Koka i ugn ca 20 min i 200 grader.
Tag av folien.
Pensla fisken med smält fett och strö över resten av det kryddgröna.
Häll ev. i grädde.
Stek ca 10 min tills fisken är klart.
Servera med potatis eller ris.


Fjällröding eller öring som inte är så stora är enklast att tillaga hela och slippa filéa dem. På sommaren är det självklart grillen som gäller men annars tillagar vi dem i ugnen och ofta på det här enkla sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar