torsdag 14 november 2013

Kokosbolltårta

I söndags på farsdag och Leifs födelsedag bjöd jag på en kokosbolltårta till efterrätt. Kokosbolltårta - låter lite konstigt eller hur? Är det samma konsistens som en kokosboll eller är det som Pavlova? Först trodde (och hoppades) jag att det skulle bli som en kokosboll men när jag tog ut den från ugnen såg den så torr ut på ytan så jag trodde det blev som en pavlova med både torra och mjuka partier. Men när vi väl skar i tårtan och åt av den så var det verkligen en kokosboll i tårtformat, så det var ett klockrent namn.


Kokosbolltårta
5 äggvitor 
3 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
2 tsk bakpulver 
Till formen:
1 dl kokos
Till garnering och servering
vispgrädde
riven choklad
bär

Vispa äggvitorna, tillsätt försiktigt socker, vaniljsocker och bakpulver efter ca 1 minut.
Vispas i ca 6 minuter till, gärna längre. 
Smörj en form med löstagbar botten ca 24 cm diameter. Strö med kokos. 
Häll äggsmeten i formen.
Sätt in i 250 graders varm ugn. Slå av ugnen.
Låt stå minst 5 timmar, det går bra att låta den stå över natten.
Garnera med vispgrädde och riven choklad, servera till bär och ev. mer grädde.


Receptet har jag haft länge men det har fått ligga kvar oanvänt i lådan, men nu var det dags att prova det och det lär återkomma på fler kalas framöver. Enkelt att göra botten på kvällen och sen ta ut den ur ugnen på morgonen och garnera när den ska ätas. Jag tycker den blev så vacker med den småbruna kokosen runt om hela tårtan, såg nästan ut som krokant eller nötter.


Eftersom jag inte är så jätteförtjust i grädde brukar jag inte ha så mycket grädde på tårta utan servera vispad grädde på sidan om till de som vill ha mycket grädde. Extra bär blir gott till det mesta så det brukar jag också servera på sidan om. Dessutom är det perfekt för lchf:are att kunna äta grädde och bär.

Kokosströad form
Äggsmeten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar