torsdag 28 november 2013

Korvsoppa

Redan torsdagkväll och på söndag är det första advent och första december. Hur gick det till?! Jag måste ju hinna storstäda, adventspynta, fixa paketkalendern och baka lussekatter. Visst har ett dygn mer än 24 timmar, eller hur var det nu? 

I dag var det bråttom att få middagen på bordet om Ida skulle hinna äta innan dansen. Såna dagar passar korv perfekt och i dag varierade vi oss genom att göra en korvsoppa stället för korv o makaroner. Det gick extra fort att göra korvsoppa idag eftersom Olivia hade förberett så både potatisarna och morötterna var skalade när jag kom hem.


Korvsoppa
7,5 dl vatten 
1 grönsaksbuljongtärning 
2 morötter, i skivor 
8 potatisar, i bitar 
2 msk tomatpuré
1 liten purjolök, i skivor 
400 g valfri korv i bitar 
salt
peppar 

Koka upp vatten och buljongtärning. 
Lägg i morötter, potatis, purjolök och tomatpuré.
Koka på svag värme tills rotsakerna nästan är mjuka, ca 15 minuter.
Lägg i korv och koka ytterligare ca 5 minuter.
Salta och mal över lite peppar. 

Alla åt med hyfsad god aptit, vissa åt lite mer korv än andra, vissa åt mest potatis osv men det är helt ok tycker jag för alla kan inte älska allt.

3 kommentarer:

  1. Du ska väl baka 2 sockerkakor till försäljning också!
    Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom på det när jag hade skrivit inlägget, men de "slänger jag ihop" på söndagkväll så de räknas knappt. Allt annat vill jag ju hinna FÖRE söndag. Jag ska dessutom baka tre långpannekakor till veckan :)

      Radera
    2. Oj, oj, oj! När ska du vila?

      Radera