onsdag 20 november 2013

Minttryffel

I kväll har jag varit på ett fik med en kompis i fyra timmar. Det var alldeles för länge sedan vi sågs så vi hade mycket att surra om, tiden gick fort för det kändes inte som mycket mer än två timmar. När personalen började blåsa ut ljusen på borden insåg vi att de nog ville att vi skulle gå hem. Jag hade med mig några minttryfflar från lördagens experiment, som vi "tjuvsmakade" till efterrätt.


Minttryffel
100 g mintkrokant
50 g mörk choklad
0,75 dl grädde
garnering: råsocker

Bryt chokladen i bitar och lägg i en bunke.
Koka upp grädden och häll den över chokladen.
Rör tills chokladen smält, eventuellt måste man värma några sekunder i micron.
Låt svalna, men lämna inte så att det hinner stelna helt.
Forma till kulor och rulla i råsocker. 


Jag har sagt det flera gånger förut men det kan upprepas - choklad och mint är bästa kombinationen! 

Marabou mintkrokant, som jag använde mig av, är egentligen för ljus för min smak därför tillsatte jag även lite mörk choklad. Men inte för mycket för det får inte ta bort mintsmaken. Vill man hellre rulla tryffeln i kakao så går det bra, men använd en kvalitetskakao för att få en god smak. Jag tycker det blir så glittrigt och fint att rulla tryfflarna i råsocker. Även chokladbollar blir underbart fina om man rullar dem i råsocker. Prova nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar