måndag 30 december 2013

Älgsteksmiddag med Caravan Durif

Igår åt vi en god helstekt älgstek, potatigratäng, sallad (som Ida gjorde helt själv) och drack ett gott rödvin. Kändes nästan som nyårsafton :)

Vinet vi drack, Caravan Durif från Australien, lanserades i september i Systembolagets fasta sortiment. Druvan Durif, uppkallad efter fransmannen Francois Durif, är en korsbefruktning mellan Syrah och Pelarousin och är sedan 2011 även en godkänd synonym till Petit Sirah. Petit Sirah och Durif är alltså till 100% samma druva! Eftersom jag vill lära mig lite mer om viner och druvor, tycker jag att sån här druv-information är intressant. Men det är jag kanske ensam om :)


Jag vill även lära mig mer om smaker och dofter för det skulle vara kul att kunna förklara hur ett vin smakar, istället för att bara säga att det är gott. Caravan Durif beskrivs som ett ungdomligt, fruktigt och mycket smakrikt nyanserat vin med tydligt rostad fatkaraktär. I doften finns aromer av kryddor, örter, mörka bär, plommon och choklad. Vinet har en tät mörkblåröd färg med mjuka men ändå närvarande tanniner.

Nu har jag i flera inlägg efter varann tipsat er om drinktilltugg, förrätter, varmrätter, potatis och efterrätter till nyår. Men jag har helt glömt bort att fundera på vad vi ska äta. Eftersom vi åt helstekt kött igår är jag sugen på nå annat imorgon, trots att det oftast är det vi äter på nyårsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar