söndag 5 januari 2014

Hal jul

Jullovet börjar lida mot sitt slut, en dag kvar för mig, Leif och Ida medan storbarnen har lov även på tisdag och börjar först på onsdag. Jag har börjat packa ihop julsakerna lite smått men låter en del ljusstakar och stjärnor vara kvar en vecka till.

Tomten och Tomtetass
Har ni sett Tomtetass, bästa julfilmen! Den är så mysig och handlar om tomten och hans hund Tomtestass, en storfavorit här hemma. När vi ställde fram tomten, som varje år står och vaktar julklapparna under granen, så gick Ida och hämtade sin hund som nästan ser ut som Tomtetass. Visst blev det gulligt?

Ihopsamlade julsaker som ska packas ner i jullådan och ställas undan i 11 månader.
Det är samma sak varje år - när folk runt omkring mig börjar prata om att de är less julsakerna och börjar plocka bort dem redan vi nyår så kan jag inte förstå dem för det är ju så mysigt med allt rött, alla tomtar och alla ljuspunkter. Men sen går det en vecka till och då är även jag less och det känns så bra att få plocka bort allt med julen.

Inget vinterväder! Gräsmattan syns, vägarna är täckta av is och vatten, den här tiden brukar knappt vårt staket synas under alla snö och nu är det bara en liten liten snöhög som plogen har lyckats samla ihop.
Vi har haft ett långt, slappt, skönt och halkigt jullov. Det enda tråkiga med detta jullov är vädret. Jag hade sett fram emot långa promenader, skidåkning (för barnen) och mycket utevistelse. Istället har vi mest hållit oss inomhus för att inte slå ihjäl oss. Det är rena blankisen på gatorna med översvämningar på vissa ställen och en omöjlighet att gå på promenader (om man inte har broddar, stavar, flytväst och diverse hjälpmedel med sig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar