söndag 16 februari 2014

Enklaste pepparsåsen

God morgon! 
Såg ni Melodifestivalen igår? Ida prickade rätt på båda finalisterna och båda som gick till andra chansen. Imponerande! Tyvärr har förkylningen nu slagit till ordentligt på mig och jag känner mig riktigt risig med lite feber, hals- o huvudont och hosta. Vilken tur att jag inte har så mycket mer planer än att ligga i soffan hela dan. Jag hoppas nämligen få se ett till stafett-guld idag. Tror ni jag får det?

Leif blev bjuden på en god pepparsås i veckan som han försökte, och lyckades, efterlikna igår och bjöd oss på till middag tillsammans med kött, klyftpotatis och sallad.


Enklaste pepparsåsen
1 liten gul lök
1 ask cantadou fyra peppar
1 dl crème fraiche
1-2 dl (matlagnings)grädde
svartpeppar

Finhacka löken, bryn den mjuk.
Tillsätt pepparosten, crème fraiche och grädde.
Koka ihop och smaka av med nymalen svartpeppar.

En god pepparstark sås som är så enkel att göra. Vi använder ofta ost som smaksättare till såsen. Förutom att man på ett enkelt sätt kan variera smaken blir det en bra konsistens också. Jag brukar bara använda mig av grädde och det går nog bra här också om man inte har nå crème fraiche hemma. En av våra favoriter är kantarellsåsen där vi använder stekta kantareller och kantarellost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar