tisdag 18 mars 2014

Kräftpasta VV

Till dagens middag använde jag mig av ett recept som jag hittade på Viktväktarnas Facebook-sida men jag modifierade det rätt mycket så det är svårt att veta hur många propoints min variant är. Men det borde vara mindre än de 10 propoints som originalreceptet var eftersom jag har tagit bort grädde och minskat på kräftstjärtarna. Dessutom tyckte jag att det var en enorm portion de hade beräknat på. Mitt recept här nedan är för 2 personer (enligt Viktväktarna) men trots att jag och Olivia åt mycket så har jag kvar en matlåda.


Kräftpasta VV 
1 burk kräftstjärtar
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 bit rotselleri
2-3 morötter
1 tsk olivolja
1 msk persilja
1 burk krossade tomater
0,5 tsk stark paprikapulver
0,5 fiskbuljongtärning
1 dl vatten
salt o peppar
1,5 dl kokt pasta/portion 

Skala och hacka lök och vitlök.
Skala och riv selleri och morot grovt.
Hetta upp olja i en gryta. Fräs lök, vitlök, selleri, morot och färsk persilja.
Tillsätt krossade tomater, vatten, salt, peppar, paprikapulver och buljongtärning.
Låt puttra 15 minuter, blanda i kräftstjärtar och låt allt bli varmt.
Servera med kokt pasta och sallad.

Jag serverade kräftorna kalla på sidan om istället för att blanda ner dem i grönsaksröran, mest för att Olivia inte ville ha varma kräftor. Vill man ha en ännu nyttigare variant så struntar man helt i pastan och eftersom grönsaksröran och kräftorna är så goda i sig själv så går det jättebra. Jag älskar verkligen grönsaksröror med en massa goda grönsaker, krossade tomater och kryddor. De är så användbara och passar till mycket och när man räknar propoints är de perfekta.

Jag använde ungefär lika mycket rotselleri som morötter.
God grönsaksröra som passar till mycket
Nu ska jag försöka lägga undan datorn och se tredje perioden i andra kvartsfinalen mellan Luleå och Växjö. Det fortsätter att gå uruselt för Luleå men hoppet är det sista som överger en, så jag hoppas att Luleå kommer ut till tredje perioden och spelar bländande hockey och vänder detta riktigt enkelt. Det låter väl som ett perfekt slut på matchen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar