torsdag 24 april 2014

Krämig potatisgratäng

Redan torsdag och för mig är det veckans sista arbetsdag. Jippie! Åh vad jag längtar till Stockholm, men det lär blir småstressigt för det är en kort visit och ett fullbokat program. Tur att det är en kort arbetsvecka nästa vecka också för jag lär behöva semester :)

Till Tjälknul (det goda köttet vi åt i söndags) är det absolut godaste med en krämig potatisgratäng. Att använda philadelphiaost i gratängen är ett enkelt knep för att få den perfekt.

Tyvärr glömde jag ta ett bra kort som visar hur krämig och god gratängen var. Men ni får lov att prova själva :)

Krämig potatisgratäng 
1 kg potatis
1 gul lök
3 dl grädde
100 g philadelphiaost
1 klyfta vitlök
salt och peppar
riven ost

Skala och skiva potatisen och löken. 
Varva dessa i en smord ugnsform. Salta och peppra mellan varven.
Koka upp grädde och ost. Pressa ner vitlök. 
Häll ost- och gräddblandningen över potatis och lök i formen.
Om det ser för torrt ut så häller du på mer grädde.
Strö riven ost överst.
Ställ in i ugnen i 225 grader i ca 45 minuter, 
beroende på hur tjock potatisskivorna är och hur stor formen är. 
Täck med folie eller ugnspapper om det blir för brunt uppepå. 

Jag hällde på lite extra grädde innan jag ställde in formen i ugnen för torr potatisgratäng är ju bland det tråkigaste som finns. När den väl var i ugnen och jag såg hur det kokade och bubblade om den var jag rädd för att den skulle bli för blöt. Men den blev perfekt - krämig och god! Det blir även gott om man använder en smaksatt ost, t.ex. vitlök och örter. Se så, nu planerar ni in den här potatisgratängen i helgen med en god grillad köttbit….eller kanske Tjälknul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar