lördag 17 maj 2014

Fläskfilé, mozzarella, tomat och basilika med pasta

Dansuppvisningen avklarad på bästa sätt, lunchen bortplockad, teet uppdrucket. Nu tror jag att jag ska lägga mig på soffan ett tag och fundera på dagens middag eller kanske sova ett tag. Leif drömmer om ny bil och vill diskutera det, men jag kan inte vara mer ointresserad. Vi måste köpa en ny bil men jag orkar inte engagera mig, det är för dyrt och för tråkigt. Fast han borde vara nöjd för jag säger "Ja nog blir den bra" åt alla bilar han visar :)

Igår när när mamma och pappa kom hem efter en vecka i värmen på Mallorca bjöd vi på en av mina favorit-pastarätter. Det här receptet finns sen tidigare men det är så gott så det bör lyftas fram för det har hamnat rejält långt bak i min receptsamling.


Fläskfilé, mozzarella, tomat och basilika med pasta
pasta, gärna tagliatelle 
fläskfilé eller fläskytterfilé
1 dl crème fraiche 
1 msk kalvfond 
2 msk vatten 
1 ask cocktailtomater 
1-2 paket mozzarella, skuren i små bitar 
1 dl färsk basilika, grovt hackad 
ev. ruccola 

Putsa fläskfilén och skär den i ca 1½ cm breda skivor. 
Banka ut skivorna något, och salta och peppra dem. 
Stek fläskfiléskivorna tills de fått fin färg på båda sidorna. 
Häll på crème fraiche, vatten och kalvfond, och låt allt puttra ihop i stekpannan. 
Lägg i de hela cocktailtomaterna i fläskfilén med såsen, så att tomaterna blir ljumma. 
Koka pastan enligt instruktioner, och låt den sedan rinna av ordentligt i ett durkslag. 
Lägg pastan i en stor form och häll fläskfiléskivorna, såsen och tomaterna över pastan. 
Lägg även i mozzarellabitarna, den hackade basilikan och ev. ruccola. 
Blanda ordentligt.


Jag serverar ruccolan på sidan om för husfridens skull, så kan de som vill ta sallad och de som inte vill kan strunta i det. Men jag rekommenderar att ni tar lite ruccola och blandar in med det övriga, antingen i skålen eller på din egen tallrik. Ruccola passar perfekt ihop med dessa smaker.

Det blir inte så mycket sås utan det ger smak och lite "kladd". Är man en sås-människa och vill ha mycket sås bör man dubbla eller kanske rent av tre-dubbla såsmängden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar