torsdag 12 juni 2014

Enkla choklad- och jordgubbsbakelser

Nu är det nedräkning även för mig. Det är bara en arbetsdag kvar till min sommarsemester börjar. Fast det är kanske fel att kalla det för sommarsemester när sommarvärmen vägrar komma hit för att stanna. Men eftersom min plan för nästa vecka är att städa ett av våra förråd ska jag väl vara glad om värmen uteblir. Vi har precis kommit hem med några bokhyllor som jag hittade på en köp-sälj-bortskänkes-sida, så nu ska det bli organiserat och fint i förrådet. Jag är riktigt laddad!

Såg ett recept med choklad och jordgubbar som såg så enkelt ut så jag var tvungen att provbaka och proväta dem i dag.


Enkla choklad- och jordgubbsbakelser
4 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
0,5 dl strösocker
1 msk bakpulver
110 g smör
1 ägg
1,5 dl mjölk

grädde
jordgubbar

Blanda vetemjöl, kakao, strösocker och bakpulver i en skål.
Tillsätt smöret i bitar och blanda/nyp ihop.
Vispa ihop ägg och mjölk lite lätt för hand.
Blanda ner äggblandningen i de torra ingredienserna.
Rör ihop till en smet.
Klicka ut smeten i ca 10 högar på bakplåtspapper. 
Grädda i ca 10 minuter i 225 grader. 
Låt svalna.
Vispa grädden och skiva jordgubbarna.
Skär av toppen av varje bulle, spritsa eller klicka på vispad grädde och lägg på några skivor jordgubbar. Eventuellt kan du lägga på locket sen, men jag tycker det blir finast utan. 


De är inte speciellt söta, du får själv avgöra om det är en fördel eller nackdel. Jag som försöker dra ner på socker men ändå älskar bakverk och efterrätter tycker att det är en stor fördel. Man känner sig lite nyttig trots att man äter godsaker. Fast jag lurar nog bara mig själv :) och nog hade det varit godare med en kladdkakemuffins.

Det var jätte-enkla bakelser att baka som jag slängde ihop medan jag kokade pasta. Allt ska bara röras ihop och ingen elvisp behövs, sånt gillar jag.

Utklickade blivande bakelser innan gräddning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar