söndag 15 juni 2014

Jordgubb- och rabarbersmulpaj med havregryn

Nu börjar helgen lida mot sitt slut, men för ovanlighetens skulle innebär det inte jobb för mig imorgon. Skönt :) Det innebär inte vanlig skola för Ida heller, utan nu är det dags för fotbollsskola för första gången för henne. Ifjol var vi i Turkiet och hon gick miste om det som brukar vara en av sommarens roligaste veckor. Hoppas hon tycker det är lika kul som Olivia och Isak har tyckt att det har varit. Mycket bus, lek och gemenskap och lite fotboll brukar de hinna med under veckan.

Eftersom söta jordgubbar och sura rabarber är en perfekt smakkombination och blir så vackert ihop gjorde jag en smulpaj med både jordgubbar och rabarber. Och godaste smulpajen är den med havregryn.


Jordgubb- och rabarbersmulpaj med havregryn
400 g rabarber
0,5 l jordgubbar
1 dl strösocker
1,5 msk potatismjöl
Smuldeg
150 g smör
4 msk strösocker
2,25 dl vetemjöl
2,25 dl havregryn

Skiva rabarbern och jordgubbarna, blanda ihop med socker och potatismjöl.
Bred ut i en pajform.
Smält smöret i en kastrull. 
Rör ner socker, vetemjöl och havregryn.
Strö smuldegen över fyllningen
Grädda pajen i 225° i ca 15-20 minuter.
Servera med lättvispad grädde, vaniljsås eller glass.

Mmm vad jag njöt när jag och Olivia satt ute i solen och åt årets första rabarberpaj. Då äntligen fick jag lite sommarkänsla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar