torsdag 26 juni 2014

Knäckiga müslikakor

I dag har vi tagit en riktig slöardag, eller i alla fall en slapp förmiddag. Först blev det en lång sovmorgon och sen har vi gått i pyjamas fram till lunch. Men nu ska jag hoppa in i duschen och försöka få lite gjort även i dag. Jag måste förbi en bak-affär och försöka hitta en bakform jag är ute efter (håll tummarna att den finns där) och sen ska jag förbi Kvantum och köpa billiga jordgubbar innan de tar slut.

Vad har ni för torsdagsplaner?

När jag i går skrev om nötfria Frebaco Kvarn och deras müsli blev jag sugen på att baka med den också. Sagt och gjort så blev det müslikakor med sirap för att få dem extra knäckiga.


Knäckiga müslikakor ca 30 st
100 g smör
2 dl müsli 
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
2 msk sirap
1 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull.
Blanda i socker, sirap, müsli, vetemjöl och bakpulver.
Klicka ut smeten i ca 30 små högar på bakplåtspappersklädda plåtar. 
Grädda i mitten av ugnen i 175°C ca 10 minuter, eller tills kakorna är gyllene.

Så enkelt och så krispigt och gott. Perfekt när det blir lite disk också eftersom man blandar ner alla ingredienser i kastrullen som du smälter smöret i. Vill du göra dem mjölkfria så använder du mjölkfritt margarin och dubbelkollar müslin så att inte den innehåller mjölk.

Jag använde den här müslin som Ida stolt visade upp i detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar