tisdag 8 juli 2014

Brysselkex

Här har vi vaknat upp till en sommardag med en temperatur på nästan 30 grader. Trots det fina vädret var jag tvungen att börja med att röja och städa lite inomhus. Det märks att vi har haft fullt upp med kalas. Det låg kartonger från alla paket i hela hallen som nu ligger i bilen. Hela tvättstugan var full med smutsiga kläder och handdukar som nu ligger insorterade i rätt tvättkorg och en maskin är igångsatt. Hela köket var fullt med disk som nu är uppdiskad. Så nu kan jag gå ut och njut av sommaren.

En av kakorna på Idas 7-årskalas var Brysselkex som jag garnerade med en sjua för att det skulle passa för en 7-åring.


Brysselkex
200 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
4,5 dl vetemjöl

Garnering:
1 dl strösocker
1 krm karamell-/hushållsfärg

Arbeta ihop ingredienserna till degen i t ex en matberedare eller på arbetsbänk. 
Rulla ut degen till längder, ca 4 cm i diameter. 
Blanda strösocker med karamell-/hushållsfärg.
Rulla längderna i det färgade strösockret. 
Låt ligga i kyl ca 1 tim. 
Skär längderna i ca 1 cm tunna skivor, lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. 
Grädda i mitten av ugnen i 175° ca 8 min.

Sjuan gjorde jag genom att doppa en vass kniv i hushålls-/karamellfärg och sen skriva/skära en sjua innan kakorna gräddas. Utan sjuan är Brysselkex en gammal klassisk småkaka som är enkel att göra, perfekt inför ett kalas då mycket ska bakas. Jag gjorde rullen ganska liten så att det blev små kakor eftersom jag hade så många sorter på fikabordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar