fredag 4 juli 2014

Olivfyllda ostbollar

Känner mig lite trött i dag, men inget som inte några koppar te kan fixa till (hoppas jag). 
Är redan inne på min andra. 

Kom hem lite sent, men inte jättesent, från gårdagens fest dit alla föräldrar till Idas klasskompisar var bjudna, men vi blev inte så många. Men vi som kom hade en väldigt rolig kväll. En kväll med väldigt mycket surr och skratt, ibland skrattade jag så tårarna sprutade. Så härligt!

Till gårdagens fest hade jag bland annat med mig dessa olivfyllda ostbollar som var ett salt o gott tilltugg.


Olivfyllda ostbollar
100 g smör
2 dl riven västerbottensost
2 dl vetemjöl
1 msk vatten
cayennepeppar
1 burk gröna oliver 

Blanda smör, mjöl, ost, vatten och en gnutta cayennepeppar till en deg i en matberedare. 
Låt oliverna rinna av väl. 
Ta en liten bit deg och platta ut i handen. 
Lägg på en oliv och vik över deg och forma till en boll.
Lägg över på en bakpappersklädd plåt och grädda i 225 grader i ca 10 min. 
Låt kallna och servera till en god drink.


Ett riktigt gott tilltugg med mycket sälta både från osten och oliven. Jag vet att det är många som inte tycker om oliver så det är kanske bra med en lite varning eftersom oliverna göms så bra i ostdegen.

Det blev en lätthanterlig deg så de var väldigt enkla att göra, jag "slängde ihop" dem strax innan vi skulle åka till festen. 

Ta en bit deg, lägg på en oliv och rulla sedan till en boll.
Olivfyllda ostbollar redo för ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar