måndag 15 september 2014

Fotbollsköttfärssås

Vilken lugn o skön kväll vi har haft, ingen har haft nån aktivitet eller tid att passa utan vi har gått hemma i myskläder och bara "varit". Ja, förutom Ida då så klart som är ute och ränner med kompisar hela tiden. En kväll i soffan var precis vad jag behövde för nu känner jag att jag fick vila det lilla extra som jag gick miste om i lördags när jag fixade med Isaks fotbollscup hela da'n.

När Isak hade cup i helgen så sålde vi lunch, spagetti och köttfärssås, till de deltagande lagen. Vi var flera familjer som hjälptes åt att göra drygt 100 portioner köttfärssås dagen innan. Köttfärssås är nog en av de mest varierade maträtterna, där alla familjer har sin egen variant. För att det inte skulle bli alltför stor skillnad på de olika såserna följde vi alla samma recept.


Fotbollsköttfärssås
1 gul lök
500 g köttfärs
salt o peppar
500 g krossade tomater
1,5 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1,5 dl vatten
2,5 tsk basilika

Hacka löken och fräs den på svag värme i olja, utan att den tar färg.
Bryn köttfärsen, salta och peppra.
Tillsätt tomatpuré krossade tomater, buljong och vatten.
Låt puttra, ju längre tid desto godare.
Tillsätt basilikan och smaka av med mer kryddor.

Inga konstigheter, med ingredienser man oftast har hemma precis som man vill ha det till vardagsrätter. Alla som åt verkade tycka om den, så jag måste nog prova att följa detta recept nästa gång. Om jag nu lyckas följa ett recept när jag gör köttfärssås, oftast blir det lite "man tager vad man haver".

Ruccola är riktigt gott att servera till. Har ni provat det nån gång? Den lite peppriga smaken som ruccola har passar perfekt till köttfärssåsen och enligt mig behövs det inte nå mer grönsaker för en kanonportion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar