tisdag 7 oktober 2014

Fetaostkräm

Oj, vad trötta barn jag hade i morse och det är bara tisdag. Hur ska resten av veckan bli? Det är för mycket bra på tv på kvällarna så det är svårt för oss alla att komma i säng i tid. Höstmörkret gör väl också sitt till att man är extra trött. Det brukar ju bli bättre när snön kommer och lyser upp, men den får det gärna hålla sig borta ett tag till. Det blir första vinter med bil-pendling för mig så jag hoppas att det blir en "snäll" vinter.

höstmiddagen i lördags bjöd jag inte bara på Tjälknöl, utan vi hade även fjällröding till de som inte äter kött. Och till fisken blandade jag ihop en kräm/sås/röra med bl.a. fetaost.


Fetaostkräm
2,5 dl crème fraiche eller turkisk yoghurt
0,5 pressad vitlöksklyfta
1 förpackning med fetaost
lite (italienskt) örtsalt eller salladskrydda

Mosa sönder fetaosten med en gaffel.
Mosa ihop med crème fraiche och kryddor.
Smaka av till en god kräm/röra.

En enkel sås/kräm som går fort att fixa i ordning och den passar till fisk, kyckling eller ugnsrostade rotsaker, framför allt rödbetor. Ni har kanske märkt att jag älskar dessa goda kalla röror som man snabbt blandar ihop och de går att variera så mycket. Här hittar ni fler varianter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar