lördag 4 oktober 2014

Kanelbullar så klart

Har ni ätit några kanelbullar idag? Ni har väl inte missat att det är kanelbullens dag? 4 oktober är min favoritdag eftersom jag älskar kanelbullar. Olivia önskade sig kanelbullar i dag och självklart fick hon det då. Jag gjorde en liten sats så det gick fort att baka, eftersom vi ska ha middagsgäster idag har jag inte tid att stå vid bakbordet halva da'n.

S som i Sara

Kanelbullar
Deg:
50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
0,5-1 dl socker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
14-15 dl (ca 850 g) vetemjöl
Fyllning:
120 g smör
2 msk malen kanel
1 dl strösocker
Garnering:
ev. ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke.
Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, kardemumma och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Blanda ihop fyllningen.
Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela i två delar.
Kavla ut varje del till en avlång, ca 0,5 cm tjock kaka.
Bred fyllningen på degen, rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. 
Lägg bitarna med snittytan uppåt i bullformar av papper.
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 minuter. 
Pensla ev. med ägg. Strö över lite pärlsocker.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader, ca 8 minuter. 
Låt kallna på galler under bakduk.

Ett enkelt vanligt bullrecept som man enkelt gör mjölkfritt genom att använda mjölkfritt margarin och havremjölk eller vatten. Vi penslar aldrig bullarna med något utan strör bara på pärlsockret. Jag älskar kardemumma så det är ganska mycket kardemumma i degen och självklart använder jag hel kardemumma som jag mortlar själv. Malen kardemumma ger inte alls lika tydlig och god kardemummasmak.

Nu ska jag fortsätta med middagsförberedelserna, golvet ska dammsugas, bordet ska dukas, grönsakerna ska skäras och maten ska fixas. Dessutom ska jag mysa lite med Ida som tyvärr vaknade med 38 graders feber i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar