torsdag 9 oktober 2014

Quorn en köttfri måltid

Något jag vill bli bättre på är att laga god vegetarisk mat. Men med hela frysen full av älgkött är det lite svårt att motivera sig att äta mindre kött. Det finns många produkter som liknar kött-produkter och ska underlätta för de som vill laga kött-fri mat. En sån produkt är Quorn, som beskrivs så här på deras hemsida:

Quorn är gjort av svampproteinet Mykoprotein som är ett näringsriktigt, köttfritt och högkvalitativt protein, som är fettsnålt och rikt på fibrer. Om du vill äta köttfritt men ändå bli mätt och belåten är Quorn ett bra val. Tack vare att Quorn liknar kött i textur och utseende kan du fortsätta laga alla dina favoriträtter men med mindre fett och färre kalorier. Perfekt för dig som vill äta mer hälsosamt eller helt enkelt bara hoppa över köttet.

Vilken variant blir din favorit?

Quorn är alltså inte en sojaprodukt som jag först felaktigt trodde. Och eftersom Ida är allergisk mot soja har jag helt ratat dessa produkter. Jag blev så himla glad när jag insåg att det var en sojafri produkt, men den glädjen varade inte länge. För när jag läste innehållsförteckningen såg jag att Quorn innehåller äggvita och det är ju Isak allergisk mot. 

Jag har dock hört så mycket positivt om dessa produkter, som finns i en massa varianter, och skulle gärna använda dem då och då i min matlagning. Har nån av er provat?

I samarbete med Quorn

2 kommentarer:

  1. Varit vego (semi/demi-eller va det nu heter) länge nu, så det har blivit mycket quorn-produkter! :) Bäst gillar jag nog färsen och bitarna/filéerna. Det är bara testa & köra på, byt ut köttet/kycklingen/färsen i vilken rätt som helst i princip, funkar jättebra i tex färssåsen eller tacosarna, brukar även köttätare tycka. Dock ska man vara lite försiktig om man har känslig mage/allergier, då Mykoproteinet utvinns av mögelsvamp.
    Trevlig helg!
    Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar väldigt smidigt med quorn i alla fall och kul att de finns i så många varianter. Tack för varningen om känsliga magar. Sånt är alltid bra att veta och tänka på.

      Radera