onsdag 26 november 2014

Balsamicoglaserad rådjursstek

Oj vad veckan går fort! Snart är det helg igen och det ska bli underbart med lite sömn. Jag har sovit alldeles för få timmar hela den här veckan, inte bra för mig som behöver mycket sömn. Men det har varit så mycket att tänka på och fixa med både på jobbet och hemma så jag har inte tid att känna att jag är trött. Och när jag väl går och lägger mig somnar jag inte så fort som jag brukar, istället ligger jag o planerar kommande dag. Inget bra tecken….

I lördags var det dags att tillaga rådjur för första gången och det gick bra. Det blev gott men personligen tycker jag att älgkött är godare (eller så misslyckades jag kanske med tillagningen :) )


Balsamicoglaserad rådjursstek
8 hg rådjursstek
3 msk balsamvinäger
2 msk flytande honung
2 tsk torkad rosmarin
salt o peppar

Blanda vinäger, honung, rosmarin, salt och peppar i en skål. 
Gnugga in marinaden i steken och lägg i en ugnssäker form. 
Sätt i ugnen i 150 grader till innertemperatur 65°C för lite rosa (ca 1- 1,5 timme). 
Låt köttet vila i minst 10 minuter.

Jag som älskar balsamvinäger valde så klart ett recept med just det när det var dags att premiärlaga rådjur. Vi vill inte ha köttet blodigt, utan rosa på väg till genomstekt och då var det perfekt med 65 grader. Proffskockar skulle säkert ta ut köttet vid 58 grader men det är för blodigt för mig.

Köttet serverade jag till ugnstekt klyftpotatis, kantarellsås med konjak, honungsglaserade grönsaker och sallad. Till maten drack vi ett Rioja-vin som Leif hade blivit rekommenderad på Systembolaget. Undra om Rioja-vin generellt passar till rådjur? Rioja har ju en speciell smak som jag faktiskt kände igen sen vinprovningen jag var på för snart ett år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar