söndag 7 december 2014

Enkel rödvinssås

Jaha då var den här helgen slut. Nej, jag har inte tagit fel på dag, jag vet att det är söndag. Men det är så mycket att göra på jobbet och för att förhoppningsvis få lite ledigt kring jul så ska jag jobba undan lite idag. Funderar bara på vilket rum jag ska sätta mig i för att få vara i fred från alla "mamma var är…?", "mamma vad ska jag äta?", "mamma vad ska jag göra?" osv. Ni kommer väl ihåg den här bilden?

Tidigare har jag gjort en rödvinssås med en massa ingredienser, igår gjorde jag den här varianten med färre ingredienser. Därför kallar jag den här för enkel rödvinssås.


Enkel rödvinssås
3 dl kalvfond (hemmagjord eller fond+vatten)
3 dl rödvin
1 gul lök
1 st lagerblad
1 tsk torkad timjan
peppar
salt
1 msk rödvinsvinäger
1 msk smör

Häll upp rödvin och tillsätt hackad lök, lagerblad, timjan och peppar.
Koka ett tag så att rödvinssåsen får reducera tills den börjar tjockna.
Tillsätt kalvfond och låt såsen koka ihop ytterligare. 
Smaka av! 
Om syran i din rödvinssås behöver höjas så tillsätt en liten skvätt vinäger. 
När rödvinssåsen fått rätt smak och tjocklek tillsätter du lite smör, och silar sen av den.
Servera rödvinssås till en god bit kött och hasselbackpotatis. 

En sås som passar perfekt till en god köttbit. Den var god men jag föredrar, även den här gången, min goda Balsamicosås. Det är inte många såser som slår den till kött. Har ni inte provat den än så lova att ni gör det nästa gång ni äter kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar