lördag 20 december 2014

Jullimpa

Oj vad det har snöat! 
Igår morse var det is och mörkt ute och nu är det vitt, ljust och vackert. Ser ut som att det kommer bli en vit jul även i år, jag hann bli lite orolig. Nu hoppas vi att den här snön inte regnar bort utan får ligga kvar till april då det kan få börja tina och bli vår. Nu ska jag duka fram en härlig helgfrukost och sen ska jag börja förbereda kvällens tjejmiddagsmat. För i kväll ska det drickas bubbel och surras, ska försöka fixa nå gott att äta också - hoppas jag lyckas.

Sen några år tillbaka finns den här limpan alltid på vårt julbord. Igår fick jag äntligen tid att baka dem.


Söt jullimpa
100 g jäst
5 dl mjölk
2 dl mörk sirap
1 dl apelsinmarmelad
8 dl rågsikt
ca 8 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader.
Häll lite mjölk i bunken och rör tills jästen har löst sig.
Blanda ner resten av mjölken, sirap och marmelad.
Arbeta in rågsikten och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 30 min.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta in mer mjöl om det behövs.
Dela degen och forma tre limpor. 
Lägg dem på plåt med bakpapper och skär några snitt i varje limpa.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40-50 min.

I originalreceptet var det halv sats och man gjorde två limpor men de blev så små så numera gör jag som detta recept så jag får tre lagom stora limpor. Det blir en söt limpa och det blir så gott på julbordet till allt det salta. Men det är inget man vill äta varje dag.

Har ni några nya traditioner kring jul? Eller har ni "ärvt" alla era traditioner från era föräldrar och er partners uppväxt och föräldrar?

Godast nybakad med ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar