fredag 26 december 2014

Saffranskladdkaka

Äntligen blev det lite sovmorgon även för mig denna jul. 
Jag har precis vaknat och stigit upp, barnen sover fortfarande men lär nog börja vakna snart en efter en. Vi har inga planer för dagen utan vi tar ännu en dag som den kommer - vid pussel- och legobordet. Det är nästan 20 minusgrader ute men jag ska ändå försöka hinna ut på en promenad innan lunch. En promenad medan det är ljust ute är bästa ljusterapin så här på årets mörkaste månad.

Nu har jag två smarriga efterrätter att ge er, vi börjar med julaftonskakan som var så mycket godare än vad jag hade förväntat mig.


Saffranskladdkaka
100 g smör
0,5 g saffran (1 paket)
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl 
smör till formen

Till servering: lingongrädde

Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen från plattan. 
Rör ner saffranet. 
Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner dem i smöret, rör om så att chokladen smälter.
Vispa ägg och socker i en skål. 
Rör ner smörblandningen och sikta ner mjölet. 
Häll smeten i formen.
Grädda kakan mitt i ugnen i 175°C ca 20 minuter. 
Till servering:
Blanda ner lingonsylt lite slarvigt i vispad grädde.

Det här var en riktig höjdare. Eftersom jag inte är så förtjust i vit choklad och eftersom jag tycker kladdkaka ska innehålla riktig choklad eller kakao så trodde jag inte att det här skulle bli så gott som alla säger. Men de hade rätt - det var en riktig höjdarkaka som var superenkel att göra. Den kommer bli en tradition kring jul.

Kakan var dock ganska söt så det passar perfekt med lite sura lingon till och det blev så vackert med den röd-vita grädden till den gula kakan. Även lingongrädden var godare än vad jag hade förväntat mig. Ibland blir det mer lyckat än andra gånger!

Vispad grädde och lingonsylt - ett perfekt tillbehör till den söta kakan.
En kaka som inte ser mycket ut för världen. Men låt dig inte luras :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar