fredag 23 januari 2015

Krossad potatis

God morgon! 
Den här fredagen har börjat på bästa sätt för vi har tagit lite sovmorgon och det är såå skönt. Att få ta det lugnt på morgon är det bästa jag vet, så jag steg upp nästan samma tid som vanligt bara för att kunna ta det riktigt lugnt innan stressen sätter igång. Jag har precis väckt Ida och hon äter lite frukost innan vi snart ska åka i väg till skola o jobb för sista gången den här veckan.
Hoppas ni också har fått en bra start på dagen. Vi hörs lite senare från tv-soffan!

Ett roligare alternativ till kokt potatis och ett fettsnålare och enklare alternativ till potatismos är detta enkla recept.


Krossad potatis
Skala potatisen.
Koka den mjuk i lättsaltat vatten.
Häll bort vattnet.
Krossa potatisen med en potatisstöt.
Strö över flingsalt och svartpeppar.

Vi skalar ofta potatisen innan vi kokar den för på så sätt att få barnen att äta lite mer potatis. Ofta är de så slöa så måste de skala den själv då skippar de att ta potatis. Det här var ett roligare alternativ till den kokta potatisen och inte mycket krångligare att göra (eftersom vi ändå skalar potatisen). När potatisen var färdigkokt tog jag potatisstöten ett par gånger för att krossa potatisen, kryddade lite och sen var det klart.

Jag serverade potatisen till stekt rödspätta och röd pestosås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar