torsdag 29 januari 2015

Semmeltårta

Ida nyser o snörvlar och mitt huvud har värkt hela dan. Jag hoppas det bara är nå tillfälligt för jag varken vill eller har tid med nå sjukdomar just nu. Lite sömn brukar kunna fixa det mesta så jag ska alldeles strax krypa ner under täcket och sova bort det onda.

Nu glömmer vi alla sjukdomar och all snö som vräker ner utanför och istället börjar vi planera helgens godsaker. Mycket roligare, eller hur? I söndags bakade jag en smarrig semmeltårta och jag är faktiskt lite sugen på att göra en till i helgen. 


Semmeltårta
50 g smör
1,5 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl strösocker
1 tsk kardemummakärnor, stötta
5 dl vetemjöl

200 g mandelmassa
0,5-1 dl mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Ljumma till 37°.
Smula ner jästen i en degbunke. 
Tillsätt degspad, socker och kardemumma. 
Blanda i mjöl lite i taget och rör degen smidig och blank.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Baka ut till en rund bulle, ca 22 cm i diameter. 
Lägg på en bakpappersklädd plåt eller i en rund springform, smord eller med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 30 min.
Grädda längst ner i ugnen i 225 grader i ca 20 minuter. 
Låt kallna på galler under bakduk.

Skär av locket och gröp ur en del av inkråmet.
Riv mandelmassan grovt och blanda med inkråmet. 
Tillsätt mjölk och rör om till en smidig röra.
Lägg röran i hålet på bullen.
Vispa grädde. Spritsa eller bred ut den över mandelmassan.
Lägg på locket och pudra med florsocker.
Ät o Njut!


Oj, så gott det här var! Det var ju dessutom mycket enklare att göra En semmelbulle än flera och sen får var och en ta den storlek de vill och deras samvete tillåter. Jag har tidigare gjort semmelrutor men den här tårtvarianten är både vackrare och enklare att göra.

Jag gjorde dubbel sats av degen och bakade ut vanliga semmelbullar av halva satsen så att Isak kunde göra sina älskade vemlor. För visst kommer ni ihåg vad en vemla är? En semmelbulle fylld med endast vaniljsås.

Urgröpt semmeltårta redo att fyllas med smarrig mandelmassa och toppas med grädde och lock.
Redo att avnjutas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar