söndag 4 januari 2015

Toast Skagen med hetta

God morgon! Klockan är tio och jag skulle ha kunnat sova längre men nu gäller det att vända dygnet för både mig och resten av familjen. Trots att jag var trött så var det inte så svårt att stiga upp i dag för jag förflyttade mig bara från sängen till soffan där jag kommer tillbringa stora delar av dagen tillsammans med Vinterstudion.

Igår när vi hade fika-gäster bjöd jag på Toast skagen eftersom jag hade läst på Facebook att hon hade gravid-cravings på just det. Av egen erfarenhet vet jag att dessa cravings kan variera från dag till dag, men hon verkade ha kvar en liten sväng av just skagen-cravings. Och de flesta i vår familj har alltid längtan efter skagenröra - gravida eller ej :)


Toast Skagen med hetta
200 g kräftstjärtar, räkor eller en blandning av båda
0,5 dl majonäs
1 dl crème fraiche
1 msk chilisås
1 tsk sambal oelek
0,5 dl dill
0,5 tsk salt
1krm svartpepper
ev. chilipeppar
smörstekt bröd

Blanda alla ingredienser.
Smaka av med mer sambal eller chilipeppar om du vill ha mer hetta.
Servera på smörstekt bröd och garnera med grönsaker

Den här skagenröran smaksatt med både dill och sambal är en favorit, dill är ett måste i en skagen och det blir extra gott med sambal-hettan. Skagenröra är en storfavorit för många i vår familj och det är konstigt att vi inte gör det oftare än vi gör.

Jag garnerade med gurkskivor, romanticatomater och machésallad, som är en favorit när det ska garneras för jag tycker om formen (och smaken) på denna sallad. Den här skagenröran är även god i krustader, på crostini eller som tillbehör till ugnsstekt lax. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar