torsdag 12 februari 2015

Kycklingkebab

Jag förmodar att det är fler än jag som längtar till imorgon då det är fredag igen. 
Ska bli skönt med ännu en helg. 

Jag tänkte tipsa er om en god fredagsmiddag som vi åt i tisdags...och det gick bra det också. Isak berömde den flera gånger….och det händer inte ofta. Vi förberedde kycklingen redan i söndags så då gick det fort att få maten på bordet efter en lång arbetsdag. Jag älskar mat som går att förbereda och jag älskar vår nya rutin att förbereda mat redan på söndagar.


Kycklingkebab
1 kg Kycklingfilé
3-4 msk av den hemmagjorda kycklingkebab-kryddan
salt
mjuka tortillas
sallad
gurka
tomat
majs
rödlök
paprika

Skär kycklingen i strimlor.
Stek den och krydda med kycklingkebab-kryddan och salt.
Blanda ihop kebabsåsen (eller annan god dressing).
Skär alla grönsaker i småbitar.
Värm tortillas.
Ät o njut!


Kycklingkebab-krydda
2 msk spiskummin
1 msk chilipeppar
1 msk paprikapulver
2 tsk torkad oregano
2 tsk torkad timjan
1 kryddmått med kanel

Blanda alla kryddor och förvara i en burk med lock.
Använd 3-4 msk till 1 kg kycklingfilé.
Glöm inte att salta också.

God kebabkrydda som jag gör en stor sats av och förvarar i en burk till det är dags för en lika god middag igen. Den går bra att använda till tacos och kött-kebab också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar