måndag 23 mars 2015

Mugcake - kladdkaka i mikro mjölk- och äggfri

Efter middagen igår blev jag så sötsugen (som alltid när jag är sjuk och tycker synd om mig själv) men pga febern orkade jag inte börja baka nå avancerat. Istället gjorde jag en snabb-bakad kladdkaka i mikron (mugcake). Farligt enkelt! Jag har gjort mugcake tidigare men den innehöll ägg och då kunde inte Isak smaka.

Nu var det dags att testa ett äggfritt recept och det blev minst lika gott som varianten med ägg.


Mugcake - kladdkaka i mikro mjölk- och äggfri 1portion
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
2-2,5 msk kakao
2 msk rapsolja
3 msk vatten

Blanda alla torra ingredienser i en mugg.
Rör ner olja och vatten.
Rör till en jämn smet.
Grädda på full effekt i mikron i 1-2 minuter.

Håll koll på tiden, för det varierar mellan olika mikrovågsugnar, vilken typ av mugg man använder och hur kladdig man vill ha kakan. Det här blir en ganska stor portion, jag gjorde dubbel sats som jag istället delade upp i tre muggar. Det blev perfekt på söndagkvällen till hockeyn. Vi åt den precis som den var ur muggen, vill man kan man garnera med grädde och bär. Eller så kan man piffa till den genom att finhacka choklad och tillsätta till smeten.

Den fick toppbetyg av både Ida och Isak. Jag blir så glad när jag bakar äggfritt och det blir lika bra som när jag använder ägg.

Kladdkakesmet på väg in i mikron.
Kladdkaka färdig på nån minut.

9 kommentarer:

  1. Jättegod! Bara lite för mörk för min smak dock, nästa gång ska jag ta mindre kakao! Tack så mycket!

    SvaraRadera
  2. Jättegod,halverade dock sockret då jag inte gillar så sött, och la till en gnutta bakpulver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt med mindre socker. Det ska jag tipsa barnen om för de brukar använda det här receptet lite då o då.

      Radera
  3. Jag ska prova nu och se om det blir gott, Spännande

    SvaraRadera
  4. Testade nu ikväll, så gott! Tack för recept. 💓Testat andra recept för muggkaka men de var inte alls lika bra…

    SvaraRadera
  5. Åh så gott! Jag och min syster gjorde den och det blev så lyckat!

    SvaraRadera