tisdag 28 april 2015

Broccoli o blomkål i röd curry o kokosmjölk

I går ville jag äta något vegetariskt och med lite kolhydrater, dvs jag ville äta något gott där grönsaker var huvudingrediensen. Eftersom vi hade både broccoli och blomkål hemma som behövde ätas upp var det ganska naturligt att det fick bli huvudingredienserna. Sen var jag sugen på röd curry och koksmjölk, så då blandade jag de fyra ingredienserna och helt plötsligt hade jag en underbart god middag.

Det ser inte mycket ut för världen, men skenet bedrar. Det här lär serveras i vårt kök snart igen.


Broccoli o blomkål i röd curry o kokosmjölk
500 g färsk broccoli (2 buketter)
500 g färsk blomkål (1 litet huvud)
2-3 tsk röd currypasta
1 burk kokosmjölk
salt

Dela broccolin och blomkålen i mindre buketter.
Koka någon minut i saltat vatten så att de blir lite mjuka men ändå med tuggmotstånd.
Koka upp currypasta och kokosmjölk.
Lägg i broccoli och blomkål i curry- och kokosmjölksblandningen.
Koka ihop något.
Smaka av med salt.

Oj, så gott det här var. Längtar redan till lunch då jag får äta resterna, men tyvärr blev det inte så mycket rester. Jag serverade grytan som den var, men den lär vara minst lika god till ris. Men det var verkligen inget jag saknade.

Isak och Leif vågade inte ens smaka, stackarna. Fast då fick ju vi tjejer mer för alla vi älskade detta. Röd curry och kokosmjölk är ju så gott, förstår inte varför jag inte äter det oftare. Skulle inte vara nå problem att äta det flera gånger i veckan :)

4 kommentarer:

  1. Kul, jag åt också broccoli och blomkål igår men i en lasagne smaksatt med ajvar och ostsås med philadelphia o prästost.

    SvaraRadera
  2. Det ser suuuupergott ut (säger blomkålsmonstret). Vill man ha det lite matigare å rejälare kan man peta i en tetra kikärtor å vill man ha lite krisp så i med en näve sockerärtor vid servering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikärter är jag dålig på att använda, kanske testar det nästa gång. Sockerärtor blir säkert jättegott men jag är lite överkänslig mot det, ibland går det bra och ibland kliar det i hela munnen.

      Radera