tisdag 5 maj 2015

Nattjästa rågsiktsfrallor

I dag hade vi planeringsmöte med jobbet hemma hos mig och började med lite frukost för att orka jobba (…till lunch). Nybakat är bäst därför satte jag en deg på jäsning i går kväll som jag bakade ut och gräddade i morse innan jobbet började. Var tyvärr lite stressad i går så degen blev lite för kompakt men det vägdes upp av att frallorna i alla fall var nybakade. Och nybakat är alltid gott. Men de lär bli torra redan i morgon.


Nattjästa rågsiktsfrallor
0,5 paket jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 msk olivolja
2 tsk salt
ca 12 dl rågsikt

Rör ut jästen i det kalla vattnet.
Tillsätt honung, olivolja, salt och rågsikt. Blanda ihop degen som ska vara ganska kladdig.
Täck med handduk och ställ i kylen över natten.
Ta fram degen på morgonen och häll ut den på bakbord (ev. med mjöl), knåda inte.
Häll ev. över lite mjöl, skär i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.

Om man vill ha nybakat bröd på morgonen är det ett kanontips att låta degen jäsa i kylskåp under natten. Det här brödet, som man ska röra så lite som möjligt vid utbakning, är dessutom snabb-bakat på morgon. Häll ut degen, dela den i lagom stora bitar, flytta över till plåt och grädda. Jag som hade för mycket rågsikt i degen och ett bra bakbord där nästan inget fastnar behövde inget extra mjöl vid utbakning.

Har ni något bra recept på nattjäst bröd?

Ni som har följt mig ett tag vet att jag älskar att duka upp och äta frukost på helgerna. Och tänk i dag fick jag duka upp en stor frukost trots att det var arbetsdag. Vilken lyx! Dagens frukost bestod av dessa frallor, knäckebröd, finn crisp, Norrgott, brieost, rökt skinka, lufttorkad skinka, ost, rabarbermarmelad, leverpastej, ägg, kaviar, smörgåsgurka, färsk gurka och tomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar