måndag 18 maj 2015

Rabarberpaj med mandelmassa o kokos

Då är veckan i gång och jag började med en rivstart med få sovtimmar, massa jobbmöten, lite övrigt jobb och föräldramöte. Men i morgon blir det sovmorgon och med en sån härlig start på dagen räknar jag med att hela da'n blir perfekt. Jag får passa på att njuta imorgon för på onsdag måste jag upp tidigt för att skjutsa Olivia till flygplatsen redan klockan sex. Då ska hon till Polen i en vecka. Mer om hennes spännande resa senare.

Igår var det äntligen dags för årets första rabarberpaj. Gissa hur gott det var?!


Rabarberpaj med mandelmassa o kokos
500 g rabarber
1 msk potatismjöl
0,5 dl socker 
smuldeg
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
0,5 dl kokos
0,5 dl socker
1 tsk kardemumma
75 g mandelmassa
125 gram smör

Smörj en pajform.
Skölj och ansa rabarberna och skär dem i ca 1 cm stora bitar och lägg dem i pajformen.
Blanda socker och potatismjöl, strö över rabarberna och rör om lite.
Blanda mjöl, havregryn, kokos, socker och kardemumma.
Riv mandelmassan grovt.
Blanda samman mjölblandningen med mandelmassan och smöret till en smulig massa.
Strö smuldegen över rabarberna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 25 minuter. 
Titta till pajen efter halva tiden, mandelmassan bränns lätt. Om den börjar bli mörk så täck den med ugnsfolie eller bakplåtspapper mot slutet. 

Kokos, mandelmassa och kardemumma är favoriter när det gäller smulpajer, så då förstår ni att jag tyckte om den här pajen. Hela pajen gick åt i ett nafs så det var nog inte bara jag som tyckte den var god.

Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin och servera med Oatlys vaniljsås så har ni en jättesmarrig mjölkfri efterrätt. Isak älskar fortfarande Oatlys vaniljsås och vill inte ha nån annan så vi använder den, som jag ofta serverar tillsammans med grädde. Sen får var och en välja om de vill ha grädde, vaniljsås eller både och.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar