tisdag 14 juli 2015

Key lime pie

Över midnatt och jag, som är så kvällstrött i vanliga fall, är vaken o har knappt börjat fundera på att gå och sova. Det är inte bara husets tonåringar som har vänt på dygnet den här sommaren. Hela familjen är uppe länge på kvällen/natten och sover halva da'n. Det är bäst att jag ställer väckarklockan så att jag, som är handledare, är vaken när sommarjobbarna (Olivia o en kompis) ska sätta igång med bakningen.

Jag har ju fortfarande inte hunnit med att ge er alla recept från Idas kalas och snart är det dags för ett nytt kalas, så nu är det bäst att jag rappar på. Den här goda pajen bjöd jag på och jag använde glutenfria digestivekex för att få en glutenfri paj.


Key lime pie
Pajskal
100 g smör
200 g digestivekex ev. glutenfria
2 msk strösocker
Limefyllning
400 g kondenserad mjölk (1 burk)
1,25 dl pressad limesaft (ca 4 limefrukter) + skal från 2 limefrukter
1 msk vaniljsocker
2 äggulor
2 ägg

Pajskal
Smält smöret. 
Mixa kexen väl i en matberedare och blanda med sockret i en bunke. 
Tillsätt smöret och blanda ordentligt. 
Fodra en pajform med löstagbar kant med blandningen. 
Grädda i 175 grader i 8-10 minuter. 
Låt pajskalet svalna helt.
Limefyllning
Blanda kondenserad mjölk, limesaft, limeskal och vaniljsocker med en slickepott i en bunke.
Vänd ner äggulorna och sedan äggen. 
Rör försiktigt ihop till en slät blandning. 
Låt stå och dra i 15 minuter, sila av limeskalen och häll sedan fyllningen i formen.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 15-20 minuter, eller tills ytan har fått en anings lite färg. 
Låt svalna helt och toppa ev. med grädde samt limeskivor.

Syrligt men ändå sött. Kan det vara det? God och vacker efterrättspaj som passar perfekt att bjuda glutenintoleranta på eftersom det finns bra glutenfria digestivekex.

Det är denna burk med kondenserad mjölk som jag använder i Key lime pie

1 kommentar: