onsdag 15 juli 2015

Kinasnittar

Efter flera dagar med sol är himlen i dag täckt med moln. Få se om det håller i sig hela dagen eller om det bara är tillfälligt. Jag tänkte i alla fall börja städa nu på morgonen (förmiddan), lika bra att passa på för när väl solen skiner vill man vara ute. På söndag är det dags för kalas igen och tyvärr verkar det bli ett inne-kalas igen så då är det ju bäst att hinna städa lite så att man vågar vara inomhus. Jag och Ida brukar ha tur med vädret på våra födelsedagar men i år verkar vi inte ha vädret på vår sida. Surt!

Baka med godis blir mer o mer populärt. Ibland har det en tendens att bli för sött tycker jag när man har godis i kakor. Men dessa kina-godisar/choklad/puffar är inte så söta så de provbakade jag med för någon vecka sedan.


Kinasnittar
100 g smör
1 dl strösocker
1 msk sirap
1 msk vaniljsocker
0,5 dl kakao
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 dl kina-choklad (gula påsen med de små godisarna är att föredra)

Vispa smör, socker, sirap och vaniljsocker poröst. 
Blanda kakao, vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ner i smeten. 
Arbeta med händerna till en deg. 
Blanda sist ned kinachokladen.
Forma tre längder och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Platta ut längderna något.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 10 min.
Skär i snittar.

Kakan i sig var god med bra chokladsmak och rolig grej med kina-godiset, men jag valde fel påse med kina så jag tog den stora varianten och fick jobba på rätt bra för att få in dem i degen. Jag ska snart provbaka med den gula påsen istället där kina-chokladen är mycket mindre. Jag tror då att det blir lättare både att jobba in godiset i degen och att skära snittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar