lördag 11 juli 2015

Matskapande

Idag har jag försökt vara kreativ i köket och jag tycker faktiskt att jag lyckades riktigt bra. Mitt uppdrag var att laga en god maträtt som passar till Cono Surs ekologiska rödvin Cabernet Sauvignon Carmenere. Ett vin som beskrivs av Systembolaget på detta sätt: Mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, rosmarin, kanel, kakao och lakrits. Serveras vid cirka 18°C till smakrika rätter av lamm- eller nötkött.

Både jag och Leif tyckte om detta lättdruckna vin från Chile och jag kommer nog inhandla en ny flaska snart (kostade 89 kr).


Det är himla kul att komponera ihop nya maträtter på detta sätt men också svårt. Det är mycket att ta hänsyn till. Det ska vara gott, det ska passa ihop, det ska passa till vinet och det ska bli snyggt på tallriken :)

Nu ska jag lägga undan datorn och umgås med Ida innan hon ska lägga sig. Övriga familjen är på Luleå Hamnfestival men vi valde att vara hemma o mysa istället och jag är såå nöjd med mitt val. I morgon ska jag  ge er lite recept för jag har ju fortfarande inte gett er alla recept från Idas kalas och snart är det dags för ett nytt kalas. Måste bara kolla igenom kameran och välja ut kort först….och skriva ner recepten förstås.

Ha en fortsatt bra lördagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar