onsdag 1 juli 2015

Pulled Pork Pie

Såg ni fotbollen igår? Så spännande! 
Och så härligt att Sverige till slut vann guld (U21 EM pratar jag om, om nu någon har missat det).

I sann semesteranda var vi uppe och såg fotbollen utan problem att hålla sig vaken och sen sov vi alla lääänge i morse. Ida vaknade först av barnen och hon steg upp strax före 10, dvs strax efter att jag hade orkat mig upp. Var ska det här sluta innan augusti är här?

Pulled pork har varit en populär maträtt de senaste åren och det är nog inte många i Sverige som inte har smakat nån variant på det. Vi lagar det lite då o då i min Crock Pot. Ofta blir det rester av köttet och ett bra sätt att använda dem på är att göra en Pulled Pork Pie.


Pulled Pork Pie
Mager pajdeg
(vill du använda nån annan pajdeg finns det flera alternativ här)
3 dl vetemjöl
50 g kallt smör eller margarin
1 dl kall kesella

Fyllning
2 dl riven ost
3 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl mjölk
2 msk chilisås
körsbärstomater
paprika

Pajdeg
Arbeta samman alla ingredienser till degen. 
Platta ut degen något och svep in den i plastfolie. 
Lägg degen kallt att vila ca 1 timme.
Kavla ut degen och lyft över till en pajform.
Nagga pajen och förgrädda i 225 grader 5-10 minuter.
Fyllning
Täck pajbotten med pulled pork.
Strö över osten.
Blanda ihop ägg, crème fraiche, mjölk och chilisås. 
Häll blandningen över pajen. 
Lägg ner halverade tomater och paprikastrimlor i äggstanningen.
Grädda i 225 grader ca 30 minuter.


Riktig gott och ett perfekt sätt att använda upp rester av pulled pork. Många varianter av Pulled Pork är rökiga och jag tycker inte om röksmak på mat (eller annars heller) så jag använder alltid mitt recept med chili-smak när jag gör Pulled Pork. Det receptet kommer ni till om ni klickar här. Har ni inte provat det är är det hög tid att göra det nu.

Ni har väl inte missat min sida där jag har samlat en massa olika recept på pajdeg? Ni hittar den här. Jag fyller dessutom på den lite då och då med nya recept som jag provar. Det senaste är en mandel- och glutenfri variant. Den här gången använde jag ett recept med kesella och degen blev "seg" och gick alldeles utmärkt att kavla ut. Oftast använder jag dock varianten med grahamsmjöl.

"Mager pajdeg"
Fylld paj på väg in i ugnen.

För er som undrar: Jag har inte lika ont i mun och käkar i dag så jag åt en mjukmacka till frukost och har inte behövt ta nån värktablett än. Jippie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar