fredag 24 juli 2015

Smörgåstårta - Favoriten

I dag blev det äntligen en tur till Ikea och jag fick köpa lite smått och gott som jag länge velat ha. Så nu sitter jag ute och njuter av den sista kvällssolen på altanen och Leif är inne och monterar möbler. Bra arbetsfördelning :) När han är klar med alla hyllor och skåp ska jag äntligen få rensa, sortera och få lite ordning både här och där. Perfekt jobb nu när det visst ska regna i flera dagar (igen).

Jag klarar knappt att skriva ner det här receptet för jag blir så sugen på att äta smörgåstårta igen. Många tror att det är svårt att göra smörgåstårta och vågar inte prova utan köper hellre. Men det är ju jätteenkelt att göra och inget man behöver oroa sig för.


Smörgåstårta - Favoriten

Dagen före servering
Kantskär
36 skivor Rasker rostbröd, både vanlig och fiber använde jag

Blanda ihop allt till lager 1
5 kokta ägg
200 g philadelphiaost
lite grädde för att göra det smidigare
salt och peppar

Blanda ihop allt till lager 2
ca 15 (ganska små) skivor skinka, klippt i små bitar
2 små burkar krossad ananas, avrunnen
1 burk crème fraiche
1 msk majonäs
salt o peppar

Blanda ihop allt till lager 3
ca 100 g bredbar leverpastej
ca 100 g gurksallad
lite grädde för att göra det smidigare

Vispa ihop allt till täcklagret
2,5 dl vispgrädde
1,5 dl crème fraiche
0,5 dl majonäs

Montering
Lägg 9 skivor fiberbröd på ett fat. Ev. behöver några skivor delas för att passa på fatet.
Bred på äggblandningen.
Lägg på 9 skivor vitt bröd. 
Bred på skinkblandningen.
Lägg på ytterligare 9 skivor fiberbröd. 
Bred på leverpastejblandningen.
Lägg på de sista 9 skivorna vitt bröd.
Bred på täcklagret. 
Plasta in och låt stå kallt i ca 1 dygn.


Samma dag som servering
Garnera med
krossade ostbågar runt om
tunna gurkskivor
3 kokta ägg
0,5-1 kg oskalade räkor som skalas
physalis
vindruvor
körbärstomater
konserverade mandarinklyftor
machésallad
stjärnfrukt

Det här var riktigt gott och jag tror verkligen det här är mina favoritfyllningar och favoritgarnering. Jag vill ha mycket frukt och grönsaker på smörgåstårtor. Leverpastej kan ta över smaken över hela tårtan så ta inte för mycket av det lagret, den här mängden är perfekt enligt mig. De andra två fyllningarna kan man ta lite mer av om man vill eftersom ingen av de smakerna är speciellt dominant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar