lördag 1 augusti 2015

Mandelkaka med bär

Både supermåne och blå måne var det visst i natt. När jag läste det igår var jag rädd för ännu en natt med lite sömn. Men i natt har jag äntligen fått sova. Kunde till och med somna om när jag vaknade till en aning när Leif och Isak for i väg på fotbollsmatch. Den sömnen var välbehövlig och nu ska jag sätta i gång att planera inför de tre kommande middagarna med gäster. Det kommer bli festmiddag varannan dag och rester varannan dag :)

I veckan bakade jag en god kaka med mandelmassa toppad med bär. Som vanligt blev det mest blåbär, men även lite hallon strödde jag på.


Mandelkaka med bär
2 ägg
1,5 dl strösocker
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g mandelmassa
125 g bär
50 g smör el margarin

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda mjöl och bakpulver.
Riv mandelmassan.
Rör ner alltsammans i äggsmeten. Blanda försiktigt till en slät smet.
Bred ut smeten i en smord och bröad springform.
Lägg på bären. Hyvla tunna skivor av kallt matfett och lägg ovanpå.
Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen 40-45 min.

En smarrig kaka med mycket smak av mandelmassa. Det hade gärna kunnat vara lite mer bär på kakan för min del. Jag vågade dock inte tillsätta mer bär för jag var rädd att kakan skulle bli för blöt eftersom jag dessutom använde frysta bär. Men jag hade nog kunnat tillsätta lite mer bär utan problem.


Måninfo:
Blå måne: När det är två fullmånar samma månad. Nu i juli var det den 3 och sen den 31.
Supermåne: Månen går extra nära jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar