lördag 8 augusti 2015

Nektarinsalsa

Har ni saknat mig? :)

Jag tog semester från bloggen igår efter att ha skrivit två inlägg per dag nästan hela sommaren. Nu när Leif har börjat jobba borta på veckorna igen är det ofta så mycket som ska göras när han väl kommer hem. Dessutom var det ju riktigt härligt väder (på da'n) igår så jag passade på att vara ute en del också. Så jag kände faktiskt inte för att öppna datorn nånting…och det hör inte till vanligheterna. 

På måndagens tjejmiddag bjöd jag på lax- och bulgursallad toppad med denna nektarinsalsa. Men den är god även till annat än fisk. Grillad kyckling tror jag den skulle vara perfekt till, eller vad tror ni?


Nektarinsalsa
2 nektariner
1 liten bit purjolök
0,5 dl thaichilisås
1 lime, pressad
flingsalt

Pressa saften ur limen och blanda med sweet chili.
Kärna ur och skär nektarinerna i små tärningar. 
Ansa och finstrimla purjolöken. 
Rör ner nektariner och purjo i thaichilisåsen. 
Smaka av med flingsalt.

Fräsch och god salsa med både nektariner och thaichilisås - två favoriter. Den är sur, söt, stark och salt, allt i en perfekt blandning. Det blir inte så jättemycket av denna sats och eftersom den är så god är det nog lika bra att göra dubbel sats på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar