lördag 15 augusti 2015

Röd-curry-grönsaker

Röd curry kan vara den absolut godaste kryddan...i alla fall just nu. Det är många smaker och kryddor jag tycker om och oftast säger jag att just den jag använder för dagen är godast. Men just nu är det alltså röd currypasta som gäller för mig. Den här maträtten slängde jag snabbt ihop till en middag förra veckan. Enkelt, vackert, snyggt och otroligt gott.


Röd-curry-grönsaker
0,5 zucchini
1 bit vitkål
2 normalstora morötter (jag tog 4 små)
1 broccoli
2-4 tsk röd curry
0,5-1 dl grädde
salt, peppar
Skär grönsakerna i mindre bitar.
Stek dem mjuka i lite olja.
Tillsätt currypastan och rör om.
Häll på grädden och låt koka ihop i några minuter (medan du dukar t.ex.)
Smaka av med lite salt o peppar.

Jag äter den bara som den är för det är så otroligt goda smaker. Men vill man så kan man servera den till antingen ris eller stekt kyckling. Eller både och. Börja med lite currypasta och öka på eftersom så att du får rätt styrka och smak på din maträtt.

Nu när rotsaker och grönsaker är i säsong så de är både billiga och goda ska man passa på att använda dem så ofta som möjligt. Vitkål och morötter äter vi nästan varje dag just nu, lika så melon, nektariner och plommon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar