fredag 28 augusti 2015

Rostbiff med dragon- och vitlökssås

Nu har fredagslugnet börjat infinna sig i vårt hem. Underbar känsla! 
Vi åt en tidig tacomiddag så jag har även hunnit ta en kopp te efter maten trots att klockan inte ens är sju. Så nu är det soffhäng, tv, fredagsmys och vila som gäller resten av kvällen. Precis som jag vill ha det på fredagar.

Jag har även hunnit skriva ner receptet på gårdagens middag. Så här kommer detta lättgjorda och välsmakande recept som jag hittade hos Matplatsen.


Rostbiff med dragon- och vitlökssås
Dressing
1 st ägg
1-2 krossade vitlöksklyftor
1 msk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2 msk hackad färsk dragon
1 dl olja
1 msk hett vatten
salt och peppar

100 g ruccola
1 ask coctailtomater
400 g rostbiff i tunna skivor

Dressing
Blanda ägg, vitlök, senap, vinäger och dragon med en stavmixer.
Tillsätt oljan lite försiktigt och mixa till en tjock sås.
Tunna ut såsen med vatten och smaka av med salt och peppar.

Lägg sallad och tomater på ett serveringsfat.
Lägg rostbiffskivorna på salladsbädden och ringla över lite av såsen.
Servera resten i en kanna vid sidan av.

Eftersom jag ville ha en riktigt enkel och snabb maträtt använde jag köpt rostbiff och det var ändå så här gott. Så undra hur gott det då blir med hemmagjord rostbiff? Måste prova snart. Här hittar ni ett kanonrecept på en mör och god rostbiff.

Jag använda två ganska stora vitlöksklyftor och dressingen smakade otroligt mycket vitlök så nu hoppas jag att alla förkylningar håller sig borta. Tack vare den vitlöksstarka smaken tyckte Leif att det här var riktigt, riktigt gott.

Varma ugnsrostade morötter och potatis passade perfekt till den kalla rostbiffen. Tack vare det så kan man även äta denna maträtt under vintern då man inte gärna äter bara kall mat. På ugnsplåten kan man ju slänga in hur mycket gott som helst förutom potatis och morötter, t.ex. broccoli, zucchini, paprika och/eller lök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar