fredag 16 oktober 2015

Dubbelform med kanelbullesockerkaka

Senast jag var i Stockholm hittade jag en sån himla snygg och rolig bakform - en dubbelform. Jag behövde inte fundera många sekunder innan den åkte ner i handlingskorgen. Och nu när jag har provat den älskar jag den ännu mer.

Receptet jag använde på kanelbullesockerkaka blev perfekt. En sats räckte till båda formarna. Jag hoppas alla recept blir lika bra. Perfekt att få två lite mindre kakor än en stor. Det är inte ofta en hel kaka går åt och då är det finare att ha en hel kaka kvar istället för en halv.

Åh vad jag blir sugen att baka när jag ser formen och den goda kakan. Men det får vänta några dagar för nu är det annat som ska hinnas med.


Det blev så fina kakor med två helt olika former!

 

Det var det här underbart goda receptet jag använde. En saftig kaka med mycket kanelsmak - en riktig kanelbullesockerkaka. Det här receptet räcker till en "vanlig" sockerkaksform eller till denna dubbelform.

Kanelbullesockerkaka
175 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
3 dl gräddfil
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt
Fyllning:
1 dl strösocker
3 msk kanel
2 msk smör

Blanda samman socker och kanel till fyllningen.
Rör smör och socker mjukt och luftigt.
Blanda ner äggen ett och ett, och därefter gräddfilen.
Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten.
Häll i hälften av smeten i en smord och bröad sockerkaksform.
Strö sedan över hälften av kanelsockret. Fyll på med resten av smeten och strö över resterande kanelsocker.
Dutta till sist över 2 msk smör.
Grädda kakan i 175 grader i 45-60 min
.
 
 
Formen är köpt på TGR på Drottninggatan i Stockholm. Har ni varit in i någon TGR-butik? De har allt och lite till, jag älskar såna affärer med en massa småtjafs till bra priser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar