måndag 28 december 2015

Saffransrulltårta med hallongrädde - Glutenfri

Hur många fler än jag jobbar i dag? Det var väldigt lugnt i trafiken på väg till jobbet så det verkar som att de flesta fortfarande har semester och ligger hemma o drar sig. Jag tog mig upp och kom i väg till jobbet och det känns faktiskt inte speciellt jobbigt, nog hade jag gärna legat kvar i sängvärmen med min bok som är såå spännande, men det hinner jag....

En god glutenfri kaka med smak av saffran och hallon bjöd jag på både på vårt glöggmingel i början av december och på julafton. Receptet hittade jag på Matmagasinets Facebook-sida.


Saffransrulltårta med hallongrädde - Glutenfri
0,25 g (halvt paket) saffran
1,5 msk hett vatten
3 ägg
1,5 dl strösocker
100 g potatismjöl (ca 1 1/3 dl)
1 tsk bakpulver
strösocker och kokosflingor
Fyllning
2-3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl sylt,tex hallon, blåbär eller lingon

Finstöt saffranet i en liten mortel. Häll på 1 msk kokande vatten och låt stå en stund.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda potatismjöl och bakpulver.
Rör ner saffransvattnet i äggsmeten.
Häll sedan i ytterligare 0,5 msk i morteln och tillsätt det också till äggsmeten.
Blanda väl.
Rör ner potatismjölblandningen.
Häll smeten på en plåt med bakplåtspapper och bred ut till en rektangel.
Grädda mitt i ugnen i 250° 5–7 minuter tills den får fin ljusbrun färg.
Ta ut och strö över kokosflingor eller socker.
Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper.
Lossa gräddningspapperet försiktigt och vill det inte lossna så kan du pensla det med kallt vatten.
Lägg papperet över kakan och lägg över en handduk.
Låt svalna.

Vispa grädden och blanda med vaniljsocker och sylt.
Bred krämen över kakan när den är helt sval.
Rulla ihop från långsidan med hjälp av papperet.
Frys in rulltårtan så den stelnar något, skiva den sedan.
Frys in skivorna igen. och ta fram allt eftersom de ska ätas.
Ta fram skivorna 20–30 minuter innan de ska ätas, då är bottnen helt tinad och hallongrädden fortfarande lite kall nästan som glass.


Vilka kanonsmaker - saffran och hallon passar perfekt ihop och sen lite god kokos dessutom. Kul att kunna bjuda på en sån god glutenfri kaka när man har glutenintoleranta gäster på besök.

Min botten jäste inte upp och blev lika fin som bilderna jag såg i originalreceptet men eftersom kakan blev så got så struntade jag i utseendet. Rulltårta är verkligen inte min grej att baka för jag lyckas aldrig få till fina rulltårtor, men jag fortsätter försöka....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar