onsdag 27 januari 2016

Grönsaksfyllda champinjoner

Jag tycker det är så himla kul att utgå från en eller flera speciella råvaror och sen komponera ihop en maträtt eller en hel meny av det. Det är så himla kul att låta inspirationen flöda och ofta blir det bra, men ibland misslyckas man men med lite justeringar brukar det blir bra till slut ändå. När vi lagade mat i Brändön i höstas med jobbet, som ni kan läsa mer om här, var det precis så - vi fick korgar fulla med råvaror och sen skulle vi göra en förrätt, en varmrätt och en efterrätt. Åh så kul vi hade!

Att utgå från ett vin och sen laga en maträtt som passar till vinet älskar jag också, allför ofta lagar man middag och sen tar man fram ett vin som man hoppas passar till maten :)

I söndags när jag såg dessa stora champinjoner på Kvantum bestämde jag mig på en gång för att köpa några stycken som jag skulle fylla med någon smarrig röra och äta som tillbehör. Oftast handlar jag strikt efter handlingslistan, så att det ska gå snabbt. Mina handlingsturer brukar inte innefatta så mycket inspiration och improvisation, det är avklarat hemma innan handlingslistan skrivs. Men i söndags när jag såg champinjonerna började inspirationen flöda och jag var tvungen att gå en extra sväng för att plocka ner lite mer som behövdes.


Grönsaksfyllda champinjoner
6-8 stora champinjoner, eller ännu fler små
0,5-1 zucchini
1 stor morot
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås
2 dl crème fraiche
0,5 tsk chilipeppar
salt, svartpeppar
riven ost

Rengör svampen och ta bort foten som du skär i småbitar och använder till fyllningen.
Skär zucchinin i småbitar.
Skala och grovriv moroten.
Stek svampfotsbitarna, zucchinibitarna och de rivna morötterna.
Rör ner tomatpuré och chilisås.
Tillsätt crème fraîche och koka upp.
Krydda med salt, svartpeppar och chilipeppar.
Fyll röran i champinjonhattarna.
Ställ på en plåt och strö riven ost överst.
Tillaga i 200 grader i ca 15 minuter, beroende på storlek.

Det här var ett supergott och mättande tillbehör som blev så bra som jag hoppades på. De var så stora så egentligen kan man äta dem som huvudrätt tillsammans med en sallad och inte som tillbehör som jag först tänkte.

I somras grillade vi ofta champinjoner men då hade jag bara fyllt dem med smaksatt färskost, den här varianten med grönsaker är mycket mer mättande.

Smarrigt!
På väg in i ugn!
Färdiga att äta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar