måndag 18 januari 2016

Gulaschsoppa

Brrr i dag var det kallt. Jag hade kunnat ge ganska mycket för att få ligga kvar i sängvärmen när klockan ringde och termometern stod på -23 grader. Men istället för att ligga kvar och värma sig under täcket får man se till att värma sig med te, grytor....och soppor dessa kalla dagar.

Tidigare har jag oftast ätit gulaschsoppa med köttfärs, men i lördags bjöd jag på en gulaschsoppa med älgkött. Den blev riktigt mustig och god, perfekt en kall vinterdag.


Gulaschsoppa
600 g kött, nöt eller älg
1 stor röd paprika
2 msk paprikapulver
1 gul lök
2 msk olivolja
3 köttbuljongtärningar
1-1,5 liter vatten
1 citron, skalet
2 stora vitlöksklyftor
2 msk smör
1,5 msk tomatpuré
2 stora morötter
Till servering
2 dl lätt crème fraiche
3 msk finskuren persilja

Tärna kött, paprika och lök. 
Bryn i omgångar med paprikapulver, lite salt och svartpeppar. Flytta över till en kastrull.
Smula ner buljongtärningarna och häll på 1 liter vatten.
Koka upp.
Blanda citronskal, finriven vitlöksklyfta och smör. 
Rör ner smörblandningen i soppan tillsammans med tomatpurén. 
Låt gulaschen sjuda i 2-3 timmar, kontrollera att köttet är riktigt mört.
Tillsätt ev. mer vatten om det kokar bort för mycket.
Skala och skär morötterna i mindre bitar.
Tillsätt i soppan och låt koka ca en halvtimme till
Soppan är klar när köttet och morötterna nästan faller sönder. 
Smaka av med salt, cayennepeppar och paprikapulver.
Servera soppan med lätt crème fraîche, finskuren persilja och ett gott bröd.

Smakrik och god soppa som jag längtar till att äta igen. Jag tycker ju om lite styrka i maten så på slutet tillsatte jag lite cayennepeppar för att få den styrka jag vill ha men det kan man ju strunta i.

Jag strödde lite persilja över min soppa men struntade i crème fraîche. Hur vill ni ha er soppa?

Till soppa är ett gott bröd en självklarhet. Vanligtvis till fest så bakar jag eget bröd, men den här gången köpte jag faktiskt baguetter, kors i taket :) Men köpta nybakade lite småsega baguetter är faktiskt riktigt gott och Ida älskar dessa köpes-baguetter så hon var nöjd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar