fredag 8 januari 2016

Helstekt oxfilé på låg värme

När jag och Leif lagade festmiddag i Jämtland och fick tag i billig svensk färsk oxfilé (under 200 kr/kg) tillagade jag den på ett sätt som jag blev tipsad om i höstas. Det var när vi var med jobbet i Brändön och lagade mat med deras kock som han sa att han nästan alltid tillagar oxfilé så här.


Helstekt oxfilé på låg värme
oxfilé
vitlökssmör, eget eller färdigköpt 

Bryn oxfilén runt om, salta o peppra
Blanda ihop vitlökssmör eller använd färdigköpt.
Sätt in oxfilén i ugnen på 64 grader i 3 timmar.
Ös med vitlökssmöret varje halvtimme.

Jag tror inte att ugnen höll 64 grader utan att den var kallare så på slutet höjde vi till 125 grader så att köttet skulle bli klart i lagom middagstid. Men jag ska prova att följa det här receptet nån mer gång då jag är hemma med min egna ugn som jag "känner" bättre.

Vitlökssmöret kan man skippa och i stället låta oxfilén stå och klara sig själv i tre timmar medan man gör annat. Leif hade gärna velat ha en stekyta eller hårdare kant, kanske var det vitlökssmöret som jag öste med som gjorde att den saknades.

Potatishalva, sallad och grönpepparsås var tillbehören för dagen.

I dag är det något varmare ute, termometern visar endast lite drygt 20 minusgrader och det ska visst bli varmare under da'n också. Skönt! Nu ska jag sätta igång att städa och förbereda kvällens middag för ikväll får vi gäster. Mysigt! Men först är det dags för ytterligare en kopp te - så klart :)

Man är ju en aning dagvild nu när det är vardag och helg om vartannat mest varje dag. Men ni missar väl inte att det är F.R.E.D.A.G i dag. Det innebär fredagskänsla för vissa men för mig innebär det att det bara är en kort helg kvar innan det är dags att återgå till vardagen med jobb, skola och tidiga morgnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar