onsdag 6 januari 2016

Julskinkelängtan

När alla andra börjar återgå till jobb och vardag då påbörjar jag min efterlängtade ledighet då jag bara ska sova, äta, vila, fika, umgås och om vädret blir mildare ska jag gå på nån långpromenad också. Men så länge temperaturen visar minus 20 eller lägre då håller jag mig inne i värmen och myser.

Jag ska njuta maximalt av dessa fem lediga dagar och i morse när jag vaknade funderade jag om jag skulle sova vidare i sängen eller förflytta mig till soffan. Lyxproblem!


Vår julskinka tog slut alldeles för fort, strax efter jul, och eftersom vi skulle resa bort var det ingen idé att fixa en ny, så jag har fortfarande ett sug efter julskinka och känner mig inte färdig med den än. Så julskinka var det första jag köpte på affären igår när vi kom hem. Det är himla fiffigt att vara sugen på julskinka nu efter jul och nyår för de var väääldigt billiga.

Den förra skinkan vi hade var rimmad och vi ugnsstekte den själv, men nu köpte vi en färdigkokt som vi bara behövde griljera. Så himla smidigt! Snart har jag nog samma problem som ni andra redan har haft och som jag brukar ha nån vecka efter jul - vad ska man göra med alla julskinka som är kvar. Nu ska jag först njuta av några goda julskinkmackor med äppelmos och sen blir det att laga mat av resten. Det kommer bli janssons med skinkapaj med västerbottensost och skinka, pasta med skinksås, omelett och en massa annat.

Hårdbrödmacka med julskinka och äppelmos. Mums!
...och en stor kopp te :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar