onsdag 13 januari 2016

Kålpudding

Jag förstår inte att jag inte har gjort kålpudding tidigare eftersom jag tycker om kombinationen vitkål och köttfärs. Men nu har jag äntligen gjort det, bättre sent än aldrig.... Tycker det känns lite vuxenpoäng på det :)


Kålpudding 4-6 portioner
Stek
1 litet vitkålshuvud, i mindre bitar
1 gul lök, finhackad

Blanda ihop
500 g köttfärs
1 dl grädde
1 ägg
200 g keso, avrunnen 
2 msk kalvfond
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
med 
hälften av det stekta kålfräset
stekta löken

Bred ut kål- och köttfärsblandningen i en liten långpanna.
Lägg resten av den stekta kålen ovanpå.

Koka ihop
2 msk kalvfond
1 dl vatten
1 dl grädde

Häll det sedan över kålpuddingen.

Grädda i 175 grader i ca 45 minuter.

Efter 30 minuter i ugnen: 
Häll av ca 2 dl spad från kålpuddingen till sås

Koka ihop såsen
2 dl spad från kålpuddingen
1-2 dl grädde
ev moaizena
salt och peppar

Servera kålpuddingen med såsen, kokt broccoli, lingonsylt och ev. potatis


Ja, ni har väl inte missat mina hyllningar, i tidigare inlägg och på Instagram (@matro_sara), så ni förstår att jag tyckte om det här. Det som gjorde mig mest positiv och glad var att hela familjen åt av det.

Receptet hittade jag hos Åse på 56kilo.se, vill ni äta lågkolhydratkost är det där ni ska hämta inspiration.

Åse använder så klart vispgrädde medan jag bara hade matlagningsgrädde hemma och använde då det. Jag minskade även ner på grädden i såsen, jag använde det som var kvar i paketet efter att jag använt grädde i köttfärsröran och i det som hälldes över kålpuddingen. Så för mig gick det bara ett paket grädde till hela rätten inklusive såsen.


Snart har halva arbetsveckan gått och det säger bara swisch som vanligt. Trodde nog att första veckan efter ledigheten skulle kännas lite segare. Leif är hemma så jag behöver bara tänka på mig själv på morgonen och åker i väg innan de övriga har vaknat, det är lyx! Men nästa vecka är ordningen återställd och jag fixar morgonpasset igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar