onsdag 13 april 2016

Keso- o kokos-tekakor Mandelfria o Lchf

Mitt i denna stressiga vecka fick jag en ledig kväll hemma. Så underbart! Jag har hunnit både gå på promenad, städa och baka. Det trodde jag inte när jag kollade veckans schema i söndags.

Det går fortfarande riktigt bra för mig att undvika kolhydrater och jag känner mig så stolt. Till 10-fikat på jobbet, som är första gången jag äter på dagen, vill jag gärna ha en macka, både för att det är smidigt o enkelt och för att det passar perfekt till en stor kopp te.

Senaste tiden har jag ätit mycket fröbröd, både mjukt och hårt, så nu var jag sugen på vitt bröd. Men självklart menar jag inte vitt bröd gjort på vetemjöl utan vitt bröd tack vare kokosmjöl. 


Keso- o kokos-tekakor Mandelfria o Lchf

1,5 dl keso
3 ägg
5 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 msk olja
lite salt
sesamfrön till garnering

Mixa keso o ägg med en stavmixer till en slät smet.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Rör ner i äggsmeten tillsammans med oljan.
Rör tills du har en slät smet.
Platta ut ca 6 tekakor på en plåt med bakplåtspapper.
Strö över lite sesamfrön.
Grädda i 200 grader i ca 13 minuter.

Åh så goda de här blev, fluffiga med bra smak. Blir så himla glad när jag lyckas med lchf-bakning. Jag är ju en riktigt mack-människa och tror inte jag skulle klara mig om jag aldrig skulle få äta mackor. Men man kan alltså äta goda mackor utan att de är fullproppade med kolhydrater. Me like! 

Jag använde samma recept som till kesofrallorna men istället för att rulla dem till frallor plattade jag till dem till tekakor och strödde över lite sesamfrön. Det blev supergott! Nu har jag jobb-frukost till ytterligare några dagar.

Det är ju så snabbt o enkelt att baka lchf-bröd med bakpulver då man slipper jäs-tiden, bara att blanda ihop allt, baka ut och grädda. 

Platta till smeten/degen till flera tekakor och strö över sesamfrön.
Efter gräddning - en fluffig och god tekaka.
Njut tillsammans med gott pålägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar